fredag 28 januari 2011

Den föräldern

Jag vet att jag är den som kommer att gå vinnande ur mycket och många situationer framöver – det är inte för att jag är skadeglad som jag känner mig nöjd över det utan för att jag vet att förloraren förlorar så otroligt mycket mer än vad man faktiskt vinner.

Barn ska kunna lita på sina föräldrar till 100% och inte känna sig orättvist behandlade – men när ett barn gör det är det väldigt svårt att få tillbaka den tilliten. Att en person som är så pass vuxen att han själv har barn borde ha lärt sig det – det kan bara beror på att han själv aldrig fick lära sig det, han fick heller aldrig känna på hur det är att vara rättvist behandlad.

Därför smetar jag inte in det i ansiktet på honom – därför tar jag att jag får glåpord och skäll för att jag tror mig vara bättre osv. Jag tar det – jag behöver inte diskutera det - jag vet att jag har det bättre och har fått uppleva föräldrar som visar rättvisa och att jag har föräldrar som jag har kunnat lita på till 1000% utan att ens behöva blinka.

Jag kommer att vara den föräldern som kommer att stå för det när det kommer till våra barn, jag kommer vara den föräldern som de kan känna sig tryggt och rättvist behandlade hos, det är mig de kommer att lita på och vända sig till när det är obehagliga stunder i deras liv som behöver stöttning och support. De kommer aldrig begära mer av mig än vad jag kan levererar – det kommer aldrig att skämmas över att be om hjälp eller ens över att få komma till mig och vara barn som är rädda och oroliga.

Att mina barn vet att de kan prata med mig om allt är min största utmaning – alla tonårsföräldrar vet att det finns stunder då deras barn kommer att begå misstag och hamna snett i livet. Jag bara önskar att jag kommer att kunna finnas där när de behöver det och att jag har de medel som jag kommer att behöva för att hjälpa dem på det sätt som både de och jag vill.

Det är då de ska veta att jag finns där och hjälper dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar