fredag 21 januari 2011

Men jag blir ju rädd

Har en kompis som bott fram och tillbaka i ett land väster om oss i ett par omgångar för att leva med sin pojkvän som hon träffade på en chatersemester för några år sedan. Hon har nu började prata om barn med mig idag när vi var ute och gick på lunchen och jag blir rädd.

Hon tror sig kunna föda barn i det landet och sedan åka hem och tillbaka lite hur som helst som hon vill - jag är ju rädd för att hon kommer att föda barnet i det andra landet för att sedan bli nekad av barnets far att åka hem till Sverige och så vidare. Gjorde mitt bästa för att på ett försiktigt och smidigt men ändå sakligt sätt framföra de fördelar som finns med att föda i Sverige och med andra ord få ett svensk medborgarskap på barnet och inte tvärtom.

Men jag är rädd för att hon kanske inte förstår eller vill förstå ... eller känner jag henne så pass lite att hon är en person som skulle kunna tänka sig att leva som de gör i det landet och efter deras religion och då tillika regler för kvinnor och barn.

Läskigt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar